Recent Posts

Θεμα για συζητηση,,,


Ο κυριος Γιωργος Παπαγεωργιου εστειλε τις δικες του θεσεις γυρω απο τον Καλλικρατη

Ειναι διαφορετικες απο αυτες που εχουμε ακουσει ολοι μας και θετει προς συζητηση αρκετα θεματα

Ο ‘Καλλικράτης’ και η λευκή επιταγή…

Είχαμε προειδοποιήσει προ πολλού και τοποθετηθεί δημόσια ακόμα και όταν ήταν στην εξουσία η προηγούμενη κυβέρνηση, ότι η Διοικητική Μεταρρύθμιση έχει μέλλον και ουσία μόνο εάν βρεθούν και αποδοθούν στην αυτοδιοίκηση οι κατάλληλοι οικονομικοί πόροι.

Και είχαμε επισημάνει ότι τέτοιοι πόροι δυστυχώς σήμερα δεν φαίνεται να υπάρχουν….ούτε μπορεί να υπάρξουν στο άμεσο μέλλον.

Γιατί ας μη κρυβόμαστε και ας πούμε επιτέλους τα πράγματα με το όνομα τους. Η κατάργηση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, το υπαρξιακό τέλος εκατοντάδων ΟΤΑ πρώτου βαθμού αφού συρρικνώνονται σε 370, η θέσπιση της αιρετής Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης μπορεί όλα να σημαίνουν κάτι, αλλά από μόνα τους αυτά τα βήματα και κυρίως χωρίς οικονομικές ενισχύσεις, δεν σημαίνουν τίποτα το διαφορετικό για το Έλληνα Δημότη, αφού τα προβλήματα της αυτοδιοίκησης παραμένουν και μάλιστα διογκώνονται μέρα με τη μέρα και σίγουρα δεν λύνονται με ευχολόγια και εύκολες υποσχέσεις.

Και όλο το σχέδιο του νέου Καποδίστρια η του ‘Καλλικράτη’ όπως λέγεται σήμερα, κατά την άποψη μας δεν μπορεί να εφαρμοσθεί όπως μας παρουσιάζεται στο κείμενο διαβούλευσης που ήρθε στη δημοσιότητα, απλά γιατί μια τέτοια δομική επαναθεμελίωση της τοπικής αυτοδιοίκησης απαιτεί πόρους που δεν υπάρχουν.

Ναι υποσχέθηκε ο κ Πρωθυπουργός στους Ευρωπαίους ετέρους και χρηματοδότες μας ότι θα κάνει οικονομία κλίμακας, περικοπές δηλαδή άσκοπων εξόδων. Και ίσως να έχει δίκιο ότι καταργώντας τις Νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις, και μειώνοντας τους Καποδιστριακούς Δήμους σε 370 από 1034, θα πετύχουμε σαν χώρα κάποια περιστολή οικονομικών μεγεθών. Αλλά μέχρις εκεί.

Προς θεού αυτό το κείμενο Διαβούλευσης που αφορά το μέλλον μας απέχει πολύ από το να βαπτισθεί και κυρίως να υιοθετηθεί ως μεταρρύθμιση…..

Επί της ουσίας, χωρίς να είμεθα μάντεις κακών το πείραμα αυτό της σημερινής κυβέρνησης όπως εκφράζεται στο κείμενο Διαβούλευσης γεννά πολλά και σοβαρά ερωτηματικά, όχι μόνο για την ορθότητα των προτάσεων που αναφέρει, αλλά κυρίως γιατί είναι τόσο γενικό και αόριστο, ώστε οδηγεί τον μελετητή στο συμπέρασμα ότι πρόκειται περί μιας πρόχειρης έκθεσης ιδεών.

Παράδειγμα. Αν σήμερα ισχυρίζεται η κυβέρνηση ότι δεν υπάρχει τεχνογνωσία και αποτελεσματικότητα στους Δήμους, πώς θα διορθωθεί το ζήτημα αυτό όταν δεν έχει ξεκινήσει ακόμα η διαδικασία πρόσληψης αυτών των απαραίτητων τεχνοκρατών που θα στελεχώσουν τους νέους Δήμους? Ή ξαφνικά οι ήδη υπάρχοντες Δημοτικοί υπάλληλοι θα αποκτήσουν γνώσεις και υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας ικανό να φέρουν σε πέρας τις απαιτήσεις μεγαλύτερων Δήμων? Κοροϊδευόμαστε? Αφού ο Καλλικράτης γίνεται ακριβώς γιατί οι Δήμοι δεν είναι αποτελεσματικοί !!

Και πώς ένας φτωχός και καταχρεωμένος Δήμος θα ενωθεί με ένα εξ ίσου φτωχό και καταχρεωμένο Δήμο και πώς αυτό το νέο σύνολο θα ευδοκιμήσει όταν θα είναι υποχρεωμένο να προσλάβει προσωπικό που ακόμα και σήμερα δυσκολεύεται να χρηματοδοτήσει?

Εκτός και αν για κάποιους ελαφρά σκεπτόμενους και σίγουρα οπαδούς της πρόχειρης τακτοποίησης…,το άθροισμα της φτώχειας μπορεί κάπως να φέρει πλούτο….

Ή πάλι δεν έχει επεξηγηθεί πως θα ενωθούν ένας φτωχός με ένα πλούσιο Δήμο? Ο πλούσιος δήμος θα πληρώσει το προνόμιο της επιτυχίας του? Και τι θα γίνει με τις Δημοτικές Κοινωφελείς Επιχειρήσεις ή γενικά τα ΝΠΔΔ τα οποία θα μειωθούν από 6000 περίπου σε 2000? Τις οικονομικές τους υποχρεώσεις ή τα χρέη τους προς τρίτους ποιος θα τα επωμισθεί αφού ως γνωστόν βάσει του Νόμου δεν μπορούν να διαγραφούν? Ή πιστεύουν μερικοί ότι έτσι απλά οι πλούσιοι Δήμοι θα επωμιστούν το βάρος των χρεών των φτωχών Δήμων από τον προϋπολογισμό τους? Η ΣΑΤΑ δηλαδή για μερικούς θα καταναλωθεί σε πληρωμές χρεών? Έτσι θα έρθει η πολυπόθητη ανάπτυξη?

Γιατί εκτός του ότι είναι κοινωνικά και ηθικά άδικα όλα αυτά προϋποθέτουν και την πλήρη και ειλικρινή γνώση της οικονομικής κατάστασης όλων των ΝΠΔΔ. Όμως τέτοια στοιχεία δεν υπάρχουν και συνεπώς η κυβέρνηση δεν μπορεί να έχει υπολογίσει το έξτρα κόστος της συγχώνευσης των διαφόρων ΝΠΔΔ των ΟΤΑ. Άρα δεν μιλάμε για 4 δις κόστος όλης της μεταρρύθμισης, αλλά μιλάμε για ποσά αγνώστου αριθμού με οροφή ίσως τα 10 δις….

Και τέτοια χρήματα λέμε ξανά δεν υπάρχουν και δεν προβλέπεται να υπάρξουν τουλάχιστον στο εγγύς μέλλον!!!

Από την άλλη ίσως το μόνο σημείο που δεν εγείρονται σοβαρές αντιρρήσεις είναι η προσπάθεια για οικονομία κλίμακας. Η θέσπιση αιρετών περιφερειαρχών και η ταυτόχρονη κατάργηση της Νομαρχιακής αυτοδιοίκησης ομολογουμένως θα περικόψουν σε ένα βαθμό τα λειτουργικά κόστη. Δεν θα είχε νόημα άλλωστε η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση αφού πλέον θα έχουμε 13 αιρετούς περιφερειάρχες οι οποίοι από ότι προκύπτει από το κείμενο Δημόσιας Διαβούλευσης ουσιαστικά θα αναλάβουν εξ ολοκλήρου όλες τις αρμοδιότητες που είχαν μέχρι πρότινος οι Νομαρχίες.

Όμως και πάλι δεν γνωρίζουμε τι θα απογίνουν οι πρωτοβουλίες των εκάστοτε Νομαρχών οι οποίες σταματούσαν λόγω ελλιπούς χρηματοδότησης ή έλλειψης πολιτικής βούλησης όπως για παράδειγμα στα δικά μας μέρη το φράγμα του Ασωπού και Διοικητήριο Κορίνθου. Θα τα συνεχίσει άραγε η περιφέρεια με το ίδιο ζήλο και αποτελεσματικότητα? Και με τι χρήματα?

Εκεί όμως που κυριολεκτικά επικρατεί ασάφεια στο κείμενο της διαβούλευσης είναι όταν αυτό αναφέρεται σε σημεία και πρωτοβουλίες για τις οποίες ενώ δεν υπάρχουν ουσιαστικές αντιρρήσεις, φαίνεται εξαιρετικά δύσκολο να γίνουν πραγματικότητα…

Πάρτε για παράδειγμα τον αγώνα που γίνεται στην Ελλάδα και σε ολόκληρη την Ευρώπη για το περιβάλλον.

Σύμφωνα με το κείμενο διαβούλευσης οι Δήμοι μετατρέπονται σε πυλώνα της Πράσινης Ανάπτυξης… Και εντάξει μπορεί να διαφωνούμε θεωρητικά ορισμένοι με τη λογική της Πράσινης Ανάπτυξης αλλά θα το καλοβλέπαμε το ζήτημα αν είχαμε τη διαβεβαίωση ότι για παράδειγμα κάθε Δήμος θα είχε τη δικιά του περιβαλλοντική υπηρεσία ή ότι θα παρεχωρούντο στους Δήμους οι κατάλληλες υποδομές για την μέτρηση εναέριων ρίπων… ή ότι θα είχαμε τόσες νέες θέσεις εργασίας κλπ. Αλλιώς απλές εξαγγελίες είναι λόγια κενά περιεχομένου…

Και ασφαλώς συμφωνούμε όλοι απόλυτα με τις όποιες προσπάθειες της κυβέρνησης για περισσότερη διαφάνεια στη δημόσια διοίκηση. Αλλά ρωτάμε χρειαζόταν ολόκληρη μεταρρύθμιση για να πετύχουμε το αυτονόητο το σεβασμό και την υπακοή όλων στην Ελληνική έννομη τάξη….?

Για φανταστείτε αν κάθε φορά που προκύπτει ένα πρόβλήμα να προχωράμε σε μεταρρυθμίσεις για να αλλάξουμε τα πράγματα…

Ναι στο Φως, ναι στην αλλαγή νοοτροπίας, ναι στο σεβασμό των Νόμων αλλά δε χρειάζεται να κάνουμε ολόκληρη μεταρρύθμιση για να το πετύχουμε αυτό. Το νομικό μας οπλοστάσιο αρκεί και περισσεύει. Και στο τέλος-τέλος τι παραπάνω έχουν οι Ευρωπαίοι εταίροι μας? Αυτοί πως έλυσαν τα εσωτερικά τους προβλήματα? Οι εταίροι μας Γερμανοί τους νόμους τους δεν εφάρμοσαν για να αποκαλύψουν το σκάνδαλο της SIEMENS? Το πολύ- πολύ μετά το σκάνδαλο να βελτίωσαν τη νομοθεσία τους για να μην έχουν ξανά τέτοια φαινόμενα και πάντως δεν βάφτισαν τη πολιτική τους βούληση για κάθαρση, μεταρρύθμιση….

Εμείς από την άλλη, στην Ελλάδα του σήμερα, στην Ελλάδα των χιλίων οικονομικών προβλημάτων, η σημερινή κυβέρνηση εξαγγέλλει πρόχειρα, αόριστα αποσπασματικά και με βαρύγδουπο τρόπο καινοτομίες που τις βαφτίζει Διοικητική Μεταρρύθμιση, και που μπορεί σε ένα βαθμό να συμφωνούν όλες οι πολιτικές δυνάμεις ότι χρειάζονται αλλά και που απαιτούν εύλογα όσο τίποτα άλλο την αμέριστη συμπαράσταση των πολιτών και κυρίως την κοινωνική ειρήνη.

Και τι κάνει αντί για αυτό? Αναγγέλλει την μισή Διοικητική μεταρρύθμιση, βάζει τον κόσμο στη πρίζα…κρύβοντας του το χωροταξικό μέλλον των Δήμων, ζήτημα που γνωρίζει εκ τω προτέρων ότι ενδιαφέρει σε απόλυτο βαθμό τις τοπικές κοινωνίες και οδηγεί τον φοβισμένο και ανημέρωτο πολίτη στη λογική ότι ‘Καλλικράτης’ είναι κυρίως οι συνενώσεις και ότι τα άλλα είναι ασήμαντες λεπτομέρειες...

Και το περίεργο είναι ότι πολύ από τους εμπλεκόμενους τσίμπησαν το δόλωμα και ξεκίνησαν ατέρμονες συζητήσεις για το χωροταξικό αγνοώντας προκλητικά το σημαντικότερο κομμάτι του Καλλικράτη το θεσμικό. Και το ερώτημα που τίθεται είναι απλό. Τι θα κάνουν οι γνωστοί ένθερμοι οπαδοί των συνενώσεων όταν κερδίσουν το χωροταξικό ζήτημα και συνενωθούν με δήμο της επιθυμίας τους αλλά διαπιστώσουν αργότερα ότι τα θεσμικά ζητήματα τους καθιστούν παρίες και εκτελεστικά όργανα της διοικητικής μεταρρύθμισης? Τι θα πουν τότε στους δημότες τους? Ότι έκαναν λάθος και ο Καλλικράτης δεν είναι καλός για το τόπο τους?

Δεν καταλαβαίνουν ότι πολιτικά, αναγνωρίζοντας το χωροταξικό μέρος του Καλλικράτη και αποδεχόμενοι τους όρους του, ουσιαστικά αποδέχονται όλον τον Καλλικράτη ακόμα και το θεσμικό του κομμάτι που σήμερα δεν γνωρίζουν?

Αφήστε που εκτίθενται πολιτικά όταν μέσω του Καλλικράτη χαίροντα(?) που καταργούνται οι δήμοι τους και προτάσσουν τις συνενώσεις σαν το σωτήριο μέτρο για το δήμο τους, ενώ οι συνενώσεις προβλέπονται και στον ήδη υφιστάμενο Καποδίστρια (άρθρο 3 του νέου Κ.Δ.Κ.) και θα μπορούσαν αφού είναι τόσο καλό για τον τόπο τους να το είχαν επιχειρήσει χρόνια πριν…..

Με άλλα λόγια λοιπόν το χωροταξικό σε καμία περίπτωση δεν είναι πανάκεια. Κάθε άλλο. Υπάρχει το θεσμικό κομμάτι που κατά την ταπεινή μας άποψη είναι σαφώς περισσότερο ουσιαστικό για το μέλλον μας…

Γιατί για παράδειγμα για τον δήμο των Αγίων Θεοδώρων το πώς θα γίνεται ο καταμερισμός της ΣΑΤΑ είναι θέμα ουσίας. Το πότε θα δοθεί, ποιος δήμος θα τον πάρει, και πόσος θα είναι(?) ο πράσινος φόρος τον επόμενο χρόνο εννέα μήνες πριν τις εκλογές είναι θέμα μείζονος σημασίας.

Κι όμως, πρέπει μέσω της υποτιθέμενης διαβούλευσης, σαν υπεύθυνοι πολίτες να πούμε ένα γενικό ναι ή ένα γενικό όχι στον Καλλικράτη, χωρίς στοιχεία, χωρίς μελέτη και χωρίς πληροφόρηση.

Όμως έτσι δεν θα δούμε ποτέ προκοπή, ούτε εμείς στους Αγίους Θεοδώρους ούτε οι υπόλοιποι δήμοι. Και δεν θα πάμε μπροστά γιατί όταν σε περίοδο κρίσης επικαλείσαι σαν κυβέρνηση τη διαφάνεια και τέσσερις μήνες μετά κρύβεις την νέα αυτοδιοικητική πραγματικότητα από αυτούς τους οποίους αφορά, δύο τινά συμβαίνουν: ή το όλο εγχείρημα του Καλλικράτη είναι μία πολιτική φούσκα με ωραίες επικεφαλίδες αλλά κενό περιεχόμενο και σκοπεύει μόνο στη αλλαγή του εκλογικού χάρτη ή τα σχέδια της σημερινής κυβέρνησης είναι τόσο πολύ αρνητικά για την τοπική αυτοδιοίκηση ώστε φοβάσαι να τα φέρεις από τώρα στη δημοσιότητα.

Ίδωμεν το μέλλον. Πάντως σαν πολίτες λευκή επιταγή για το μέλλον μας δε πρέπει να δώσουμε σε κανένα…. Και στο τέλος-τέλος άλλο συναίνεση και άλλο τυφλή υποταγή....

Γιώργος Παπαγεωργίου

Υποψήφιος Δήμαρχος Αγίων Θεοδώρων